Edukacyjny projekt filmowy

Edukacyjny projekt filmowy 

Dla kogo:
Twoi uczniowie mają mnóstwo filmowych pomysłów?
Chcesz zaktywizować uczniów, zainteresować filmem, pokazać im jak duże mają możliwości?
W ramach szkolnego DKFu grupa uczniów chce zrealizować swój pomysł na filmowe wydarzenie?
Wykorzystaj edukacyjny projekt filmowy.

 

Czas:
Czas trwania projektu musi być ściśle określony, mogą to być dwa miesiące, może to być semestr. Ramy czasowe określa nauczyciel wraz z
uczniami w zależności od tematu projektu.


Filmowy projekt edukacyjny:

  • obejmuje szereg działań realizowanych przez dłuższy czas
  • jest realizowany od początku do końca przez konkretną grupę uczniów
  • kładzie nacisk na samodzielną pracę uczniów: uczniowie wybierają temat, zbierają informacje potrzebne do wykonania projektu,
  • opracowują je, a następnie prezentują innym
  • wykorzystuje metodę projektu (więcej o metodzie projektututaj)
  • składa się z 4 równoważnych etapów:
  1. etap I – Wybór problemu i formy działania ( decyzję o wyborze tematu należy zawsze podejmować wspólnie z młodzieżą - to oni będę go w końcu realizować).
  2. etap II – Planowanie pracy nad projektem i prezentacji końcowej
  3. etap III – Realizacja zaplanowanych działań
  4. etap IV – Publiczna prezentacja oraz podsumowanie

Jak przeprowadzić edukacyjny projekt filmowy?
Szczegóły realizacji projektu filmowego prezentuje artykuł: Projekt filmowy

 

Czym edukacyjny projekt filmowy nie jest?

  • lekcją przeprowadzoną w oparciu o pakiet Filmoteki Szkolnej
  • projekcją filmu i dyskusją na spotkaniu Dyskusyjnego Klubu Filmowego
  • wycieczką na seans filmowy
  • spotkaniem z twórcą, reżyserem, zorganizowanym przez lokalne kino

Co może być tematem projektu filmowego?

  • Festiwal filmów dokumentalnych z Filmoteki Szkolnej - uczniowie opracowują program, zapraszają gości, przygotowują imprezy towarzyszące.
  • Założenie i redakcja szkolnej gazetki filmowej „Filmoteka w szkole” - uczniowieopracowują profil gazety, zakładają redakcję i przygotowują kolejne numery.
  • Międzyszkolny konkurs z wiedzy o filmie - uczniowie organizują konkurs dla swoich kolegów, przygotowują pytania i zadania, organizują akcję.
  • Tydzień z Filmoteką Szkolną uczniowie organizują np. cykl warsztatów „Szkolna akademia filmowa” oraz przegląd etiud uczniowskich przygotowanych podczas ich trwania.
  • W realiach PRL uczniowie - przygotowują cykl pokazów filmowych („Urząd”, „Szczurołap”, „Rejs”), debata, konkurs literacki.
    Portret młodzieży w filmie polskim: uczniowie przygotowują cykl projekcji filmów („Jestem zły”, „Cześć, Tereska”, „Męska sprawa”, „Egzamin dojrzałości”), debata, przegląd uczniowskich etiud filmowych.
  • Komiks lub film animowany inspirowany filmami z Filmoteki: uczniowie biorą udział w warsztatach, przygotowują własne animacje.
  • Filmowy blog szkolny: uczniowie opracowują harmonogram działań z filmem w szkole, o których piszą na szkolnym blogu
    filmowym.